Slutspurt

Luckor färdiglackade, fästen monterade för luckstängningen – luckorna går att spänna så hårt att man kan lyfta kajaken bara i luckorna! Sedan montering av yogamattan till sitsen, tillverkning av lite små detaljer till handskfacket och sedan montering av alla linor. Även en bogserlina är monterad rakt framför sittbrunnen. Jag borrade även små hål in i kopparrören på undersidan av luckan och gjorde en extra epoxystrykning på kanten av luckan. Väldigt mycket smått och gott att fixa, och så himla skönt att ha lackningen bakom mig. Något annat som är skönt att ha bakom mig är COVID-19, det var ingen mancold jag hade.. Som tur är kom jag lindrigt undan 🙏

Så – nu är det bara småsaker kvar, sen blir det sjösättning till helgen!

Och – nu är Njord vägd också. Med alla linor och bells and whistles landar skapelsen på… Ta daaa ta daaaaa 15.5kg!! 🥳🥳🥳🥳

Jag hade nog en dröm att komma under 15kg, men 10 lager topcoat och lack, även om 90% av det är bortslipat, tog nog ut sin rätt till slut.

Jag tror att det är en himla låg vikt, Njord är ju både 5.80 lång och med förhöjt däck och handskfack, för riktiga långturer. Hade jag byggt normal-Njord så hade jag nog nosat på sub 15. Allt är Paulownians förtjänst, och att jag gjort superlätta luckor.

Mer bilder i dagsljus kommer till helgen.

3 kommentarer

  1. Javisst, tyvärr har jag inte möjlighet nu att lägga upp någon bild över luckstängningen, men grovt sett är det alltså krokar på undersidan av luckan, totalt fyra st – två på babord, två på styrbord. Sedan har jag epoxylimmat fast två träbitar på varje sida nere i packutrymmet, som en gummilina är fäst mellan, och när man stänger luckan så tar man tag i gummilinan och krokar fast den i krokarna på undersidan av luckan. Det blir lite pilligt att kroka fast de sista två krokarna eftersom det redan är ganska mycket press vid det laget från de andra gummilinorna, men fördelen med denna lösning är att det går att justera gummilinorna, så att de utövar mycket tryck underifrån på luckan. Detta bör teoretiskt innebära att det ska gå att få helt tätt, bara man har tillräckligt tjock gummilist och hård spänning på gummilinorna. Som sagt, mina luckor sitter så hårt att jag kan lyfta kajaken i dem 🙂 Nackdelen med denna princip är att luckorna kan frysa fast vid minusgrader, till skillnad från köpeluckor i gummi (men de har andra nackdelar vid kallgrader eftersom gummit blir stenhårt).

    Krokarna är vanliga egentillverkade glasfiberkrokar, som ser ut som ett par J och gjorda med ca 10 lager glasfiber.

    Principen för denna luckstängning har jag hittat på Thomassons sidor tror jag, den är ganska vanlig. Jag tror att hans Njord hade denna stängning, men när hans luckor började tappa formen (pga avsaknad av förstärkning på undersidan om jag minns rätt) så monterade han spännremmar på ovansidan i stället.

    Fördelen är också att det faktiskt går att förändra mekanismen senare om den inte funkar.

    Mejla mig gärna på niglas snabel-a yahoo.com om du har fler frågor!

    /Niklas

    Gilla

    1. Ah då är jag med 😀 Jag körde på kajaksport luckor på min Frej så det kan vara roligt att testa träluckor på nummer två.

      Tack för att du delar med dig. Det är mycket man snappar upp och känner igen, dammsugartrassel och dylikt 😀

      /Johan

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s