Däckshelg

Välkomna tillbaka, ni läsare som inte varit här på ett tag! Kajakbygget lunkar vidare. Nu är jag inne i en fas med mycket epoxy och glasfiber för att göra däck och skrov helt klart, sedan börjar jag med sittbrunnssarg, packluckor och skott, bland annat. Där kommer det gå åt mycket tid tror jag.

Men, nu åter till byggbloggen!

Nu är hela däcket avslipat från epoxy men detta finns det inga bilder på, det var bara dammigt och svettigt. Alla bandslippapper gick åt, och då körde jag 40-papper, sedan 80-papper. 80-pappret gör det verkligen snyggt, men sista snitsen fick bli för hand, med långbräda och på ställena runt sittbrunnen och stävarna med en liten enkel lapp slippapper.

Innan jag kunde slipa klart kring sittbrunnen så fick jag lov att markera denna. Här fick det bli ögonmått för hela slanten, det fanns inga kanter eller andra raka referenser att mäta från.

Några problem infann sig också, såklart. Både fram och bak hade jag ju som ni kanske minns dragit raka ribbor, helt enkelt för att jag inte kom på något annat sätt som funkade. Detta gjorde, om ni funderar lite noga, att där ribborna sluter an mot relingen så blir det en extremt liten kontaktyta. Inga problem rent funktionellt, det kommer att bli ett tjockt lager förtjockad epoxy på insidan, men utifrån i detta skedet så ser det inte så snyggt ut. Limningen släppte också, så jag fick häfta ihop det för att lägga ett lager epoxy till.

 

Samma sak på ett annat ställe, men här var det ännu värre. (Efter att jag lagt på glasfiber trollades dessa problem i princip bort, om man inte vet exakt var man skall titta)

Såhär ser det ut när hela däcket är slipat! Sittbrunnsmallen ligger där för att ritas av.

Här sågar jag upp sittbrunnen. Liiiiite läskigt att såga i däcket. Efter att ha sågat upp sittbrunnen så gick jag över snittytan med 60-papper och jämnade till det så mycket som gick.

 

Slutligen gick jag över hela däcket med 120-papper på långbräda och var jättenoga att slipa bort alla slipmärken och epoxyrester överallt. Efter detta så mättade jag trät med en snabb strykning epoxy, och denna gång gick det inte ens åt en deciliter, toppen! 

Efter att epoxyn härdat så slipade jag av ytan igen med 120-papper för att eventuella epoxyrester och annat inte skulle gripa tag i glasfiberduken när jag lade ut den. Minsta sak som duken fastnar i gör en jätteful reva i glasfibern som är helt omöjlig att reparera.

Här rullar jag ut duken.

Jag lade duken så att det på ena sidan hänger ut nästan ingenting och på andra sidan mycket mer, som skall användas till extra glasfiber t.ex. på insidans botten och lite sånt. För att inte duken skulle glida ner på golvet så fäste jag den med silvertejp.

Gummiskrapan rengörs från hårda epoxyrester mot långbräda med 120-papper. 

Här är jag nästan klar med epoxystrykningen av däcket. Att lägga på epoxy på glasfiber är verkligen inte lätt. Jag börjar dock få lite kläm på det nu. Först häller jag ut ca ett par matskedar som en lång sträng uppe på däcket. Denna smetar jag ut med gummiskrapan och fortsätter med lätta rörelser neröver däckets sida tills jag kommer ner till kanten. Här måste man vara snabb, annars rinner det, så man kan antingen stryka av överflödet från gummiskrapan ner i epoxymuggen eller så är man snabb och häller av det uppe på däcket. Man fortsätter såhär tills man mättat duken med epoxy. Det får inte finnas några luftbubblor kvar, och efter en stund lär man sig hur man använder gummiskrapan för att få till det. På svåra ställen använde jag pensel för att dutta dit sista epoxyn.

Duken rör sig ganska mycket när man stryker epoxyn, även om man är försiktig, och detta ställde till problem kring sittbrunnen, så jag skar ett snitt genom sittbrunnen för att släppa på spänningen på duken. Högra sidan av kajaken på denna bild, alltså där den större delen av duken hänger ner, skulle ju sparas helt för senare glasfiberdetaljer, men såklart rann epoxyn ner där på flera ställen så den blev ändå delvis förstörd. Men det hade inte funkat att klippa loss hela sidan, det är alldeles för svårt att klippa hängande glasfiber på ett snyggt sätt.. 

Nu ligger allt och härdar. I morgon blir det epoxystrykning nummer 2, sedan vända på steken och lägga epoxy och glas på undersidan av däcket. Strykning nummer 3, den sista, blir då alla packluckor och däcksdetaljer är klara.

Total tid: 60h

Annonser

En kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s