Häftklammertajm och förtjockad epoxy

Här kommer första inlägget utan bilder! Som ni såg i förra inlägget så spacklade jag breda springor och kvisthål med epoxy blandad med slipdamm. Innan jag började detta bygge så fattade jag inte riktigt det här med ”förtjockad epoxy”. Hur har folk gjort för att samla på sig så mycket slipdamm att de kan använda detta att blanda i epoxyn? Ja, det visade sig ju att det inte är några problem att samla på sig slipdamm alls, speciellt om man har en dammuppsamlare på bandslipen (har du inte det har du andra problem…). Där hamnar allt nämligen. Bara att hälla upp i en hink och spara. Så sånt har jag hur mycket som helst av. Det går åt några matskedar slipdamm till en mugg epoxy för att få en sirapskonsistens som lutar åt honungshållet, som går bra att fylla sprickor med. Men jag är fortfarande inte helt på det klara med ”förtjockad epoxy” som många använder i sina byggen. Det är ju inte alla ställen man vill lämna slipdammsrester på kajaken, utan ibland vill man bara att epoxyn skall vara tjock som spackel. Här har jag fortfarande inte fattat hur folk gör för att få till detta, och det går inte att läsa sig till det heller vad jag kunnat se. Antingen så blandar man mikroglasballonger i epoxyn, så blir den tjockare, men också inte längre transparent eftersom mikroglasballonger typ ser ut som sandstrand, eller så verkar det som att man ska låta epoxyn härda ett tag så att den blir tjockare. Men NÄR ska man låta epoxyn härda? Man jobbar ju med kajaken på kvällen mellan kanske kl. 20-23 och på den korta tiden så hinner den inte härda, väl? Men jag kanske ska göra lite mer vetenskapliga studier och tillreda lite epoxy som får stå och jäsa så att säga, och kanske har den stelnat lite efter några timmar? Är det så folk gör? De vet att ”om tre timmar behöver jag spackla, så nu tillreder jag X g epoxy i förväg”?? Låter långsökt, men kanske inte osannolikt.

Jag drog i alla fall på en strykning med epoxy över hela däcket, inget speciellt att notera om detta, jag såg till att arbeta ner epoxyn i alla springor riktigt ordentligt. Sedan fick det härda 24h och så vidtog häftklammerborttagningen.

Jag sprättade bort alla häftklamrar från däcket och nu hade jag lite bättre teknik och bröt nästan inte av någon klammer alls längs vägen. Men när jag arbetat mig genom hela däcket och kom till aktern så upptäckte jag att två ribbor lossnat från varandra så att det uppstått en lång spricka från sittbrunnen och bakåt längs däcket. Jaha… på med lite epoxy där, tänkte jag. Men sedan upptäckte jag att det var ytterst snålt med epoxy både här och var runt sittbrunnen. Och om jag skall kunna såga upp sittbrunnen utan att hela däcket sprättar isär så måste det förstärkas mycket mer här. Så jag lade häftklammerprojektet åt sidan (det återstår ca 0.5m mot aktern som fortfarande är häftat) och blandade till förtjockad epoxy, vilken ni nu vet vad det är för något, ja, i alla fall ungefär 🙂 Sedan gick jag över hela däcket igen och var jättenoga i alla springor som det fanns minsta tendens till glipa i och fyllde med epoxy + slipdamm. Det gick åt 2dl epoxy bara till detta, men det mesta kommer jag ju att slipa bort och kvar blir bara epoxyn i skarvar och springor. Jag tror att detta var strategiskt rätt, det blir mer jobb med bandslipen för att få bort all stenhård epoxyyta men i gengäld så blir det perfekt mellan alla ribbor.

Nästa steg – sista klammerborttagningen och bandslipning med korn 40.

Total tid: 55h

Annonser

One comment

  1. Vill du ha en förtjockad epoxy som ser ut som trä kan du använda vanligt vetemjöl i stället för microballonger. Det blir mycket slätare än med slipdamm och lätt att spackla ut snyggt.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s