Sliphelg!

Söndag förmiddag. Dags att börja sprätta bort häftklamrarna. Min häftklammerborttagare funkade dåligt i sitt ursprungsskick, men jag tog fram slipmaskinen för sina andra fifteen minutes of fame och tunnade ut spetsen på sprättaren och använde sedan en hammare för att hamra in sprättaren under klammern och vips kom häftklammern upp. Smidigt! Men man fick vara försiktig så att man drog upp den rakt, annars bröts lätt ena benet av. Jag markerade avbrutna klamrar med silvertejpbitar så att jag inte skulle glömma bort var de var i skrovet.

Sådär! Två timmar tog det att plocka bort alltihop.

Mot eftermiddagen hade epoxyn härdat 24h och då var det dags för det första riktigt läskiga momentet: Slipa epoxy med 40-korns bandslip… Jag hade en ny bandslip och fick lov att provslipa på en vanlig trästump innan. Och OJ vad den bet. Den tuggade i sig många mm direkt man satte ner den. Huvvaligen, hur skall detta gå? Vågar jag på kajaken? Det visade sig vara nemas problemas – epoxyn är hård som sten och man fick gneta ordentligt för att komma igenom epoxylagret. Jag gick ganska långt ner i träet också eftersom många av mina ribbor var av olika tjocklek (dvs allt från 4 till 5 mm – ganska lite skillnad kan man tycka, men det är ändå 20% skillnad). Det gick otroligt bra med bandslip, som jag rörde i stora rörelser, både längs och diagonalt över ribborna.

Färdigt resultat efter bandslipningen och några vändor med en långbräda, som av någon anledning inte hann komma med på bild. Kanske var jag för dammig och otålig för att ta kort på långbrädan. Men jag sågade ut en 9x60cm bräda ur OSB-skivan, skruvade dit ett par handtag och häftade sedan dit slippapper. Men slipningen var alltså i följande ordning: 1) bandslip 40 för att få bort epoxyn 2) långbräda 60 för att jämna ut efter bandslipen 3) bandslip 80 för att få bort slipmärken från steg 1 och sedan 4) långbräda 80 för att få allt snyggt.     

Efter att jag slipat bort all epoxy (ok, egentligen innan…) så märkte jag att flera ribbor inte satt fast ordentligt. Det hade helt enkelt inte smitit in epoxy mellan dem och därför var de ännu lösa. Klurigt! Detta berodde på att det var för stor glipa mellan ribborna, men eftersom jag inte hade något slipdamm i lördags när jag lade epoxyn så tänkte jag att detta kan jag fixa när allt är slipat, för det skall ändå limmas en grundstrykning då, som får hjälpa dessa ribbor att få fäste. Så jag masserade in slipdamm i gliporna innan jag grundströk hela skrovet. Ett egenpåhittat knep som jag tycker funkade bra! NTS 🙂

Sådär! Grundstruket! I byggbeskrivningen står att man ska klara sig på 1 dl epoxy för hela skrovet. Det gick åt 1.5 , vilket får anses okej eftersom jag ju hade lite slipdammsskarvar att fylla ut också. Här ser man att den vita färgpastan börjar synas. Hela skrovet ska ju bli vitt är tanken.

En lätt avslipning med 120-papper på det här och så är det redo för att lägga glasfiber. 

Färdig förstäv! Allt detta ska försvinna under vit epoxy är tanken. Annars hade jag varit mer missnöjd att skarvarna bara är fyllda delvis. 

Akterstäven. Den fick aldrig någon ytterstäv. Än i alla fall. Kanske limmar jag dit en med epoxy i veckan. Jag känner att jag kanske inte riktigt blir nöjd annars.

Totaltid hittills: 30h.

Annonser

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s